Skontaktuj się z nami: +48 22 862 45 88 iflow@iflow.pl

Psychologia koloru, czyli o tym jak kolory wpływają na kupujących

Kolory, których używasz przy projektowaniu wnętrza sklepu, począwszy od kolorów logo po kolory kampanii reklamowych, mogą mieć ogromny wpływ na kupujących. Przemyślane dobranie odpowiednich kolorów i opracowanie spójnej strategii może znacząco wpłynąć na zaangażowanie klientów i ostatecznie sprzedaż.

Kolory mają olbrzymią moc ponieważ oddziałują na percepcję. Świadomie wykorzystując wpływ koloru na człowieka, można odpowiednio pokierować emocjami.

Zastosowanie odpowiedniego koloru poprawia przekaz i buduje atrakcyjność marki. W rzeczywistości psychologia koloru może zniwelować obiekcje klienta i pozytywnie wpłynąć na jego wrażenia, zaangażowanie i decyzje zakupowe.

Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu nieco bliżej poznając 4 wskazówki dobrych praktyk wykorzystania kolorów:

  1. Postaw na właściwą identyfikację kolorystyczną marki

Właściwe kolory są czynnikiem silnie identyfikującym markę. Badania pokazują, że kolor zwiększa rozpoznawalność marki nawet o 80 procent.

Pod wieloma względami kolory stają się niesamowicie ważnym elementem identyfikacji marki, który podświadomie wpływa na jej postrzeganie przez kupujących. Dlatego ważne jest, aby w obrębie wszelkich działań związanych z marką odnaleźć i utrzymać spójność kolorów. Częste zmiany i odstąpienia od przyjętej, kolorystycznej strategii mogą wprawiać klientów w zakłopotanie związane choćby z całokształtem ich wyobrażenia o marce.

  1. Spraw, aby klienci czuli się bezpiecznie

Nie możesz oczekiwać, że kupujący coś kupią, jeśli nie czują się „bezpieczni” w Twoim sklepie. Jednym z powodów poczucia niepewności jest zaburzenie z góry przyjętego wyobrażenia, które kupujący zbudowali w swoim umyśle.

Aby zapewnić kupującym bezpieczeństwo i zagwarantować wiarygodność Twojego sklepu, warto postawić na kolor zaufania – niebieski. Ze względu na związek z niebem i oceanem, niebieski ma działanie uspokajające. Właśnie dlatego ten kolor jest szeroko stosowany przez wiele banków i firm ubezpieczeniowych.

  1. Dodaj smaku specjalnym akcjom promocyjnym

Takie dni jak Black Friday czy Cyber Monday są świetną okazją do poeksperymentowania z kolorami, wprowadzenia świeżości i tym samym pobudzenia aktywności klientów.

Naturalnie nie należy ograniczać się do działań wyłącznie w sklepie stacjonarnym. Spójna kampania realizowana kanałami marketingu cyfrowego może dodatkowo wygenerować większy odsetek odwiedzalności w sklepie stacjonarnym. Utrzymanie jednolitego schematu kolorów w obu kanałach sprzedaży niewątpliwe umocni przekaz marketingowy i zwiększy skuteczność kampanii.

Jednym z popularnych kolorów używanych podczas Black Friday jest mieszanka mocnych, żywych odcieni żółci (złota), czerni i czerwieni.

  1. Luksusowy projekt

Wiele marek używa czerni jako elementu identyfikacji swojego sklepu. Czarny może sprawić, że kosztowna woda kolońska i tania szminka tak samo oddziałują na emocje kupujących – jest to sztandarowy kolor wyrafinowania.

Jednak z czernią nie można przesadzać. Niewłaściwe zastosowanie czerni może sprawić, że Twój sklep będzie przygnębiający, a nawet przerażający – kupujący szybciej z niego wyjdą niż do niego wejdą. W przypadku czerni niezbędne jest zachowanie umiaru.

Bez względu na wybrany kolor, ważne jest zachowanie spójności. Wpływa to nie tylko na wyniki sprzedażowe, ale także buduje wiarygodność marki oraz silnie oddziałuje na jej postrzeganie przez kupujących.