Bycie przeciętnym jest bezpieczne i przez pewien czas może dać w biznesie dobrą passę, niemniej jednak przeciętność nie zaowocuje sukcesem w dłuższej perspektywie czasowej. Warto się zaangażować i aktywnie działać aby wzbudzać zainteresowanie i zyskać przewagę nad konkurencją.
Konkurencja wydobywa to, co w biznesie najlepsze – przynajmniej tak się mówi. Ale konkurencja również sprawia, że trudniej się wyróżnić. Jeśli chcesz połączyć to co najlepsze z tych dwóch aspektów, musisz porzucić przeciętność i zacząć odważnie działać.
Kiedy ostatnio widziałeś rozwijającą się „przeciętną” markę? Innymi słowy, czy pamiętasz jakikolwiek przykład marki, która nie oferuje żadnej wyjątkowej wartości klientom a odniosła sukces i potrafiła się wyróżnić w zatłoczonym środowisku konkurencji? Prawdopodobnie nie. A jeśli im się udało, to wysoce prawdopodobne jest, że ich osiągnięcia były krótkotrwałe.
Aby odnieść sukces w dzisiejszych dość wymagających warunkach rynkowych, musisz się wyróżnić. Nie oznacza to, że masz być ekscentryczny lub głośny, ale musisz nadać priorytet widoczności swojej marki. Poniżej znajdują się cztery praktyczne rady.
1 – Znajdź swoją tożsamość
Pierwszym krokiem jest odnalezienie tożsamości marki i skupienie się na dopracowaniu szczegółów, tak aby nasza marka była wiarygodna dla odbiorców.
„Twoja marka może być zabawna… może być autorytatywna… może być ekscentryczna… może być tajemnicza… w zasadzie może być taka jaka tylko zechcesz. Jednak ostatnią rzeczą, którą chcesz, jest aby Twoja marka była nudna”, pisze Jereme Sanborn dla PayAnywhere, wiodącej firmy w branży usług płatniczych.
Celem jest wyróżnienie Twojej marki na tle konkurencji i autentyczne angażowanie twojej grupy docelowej. Jeśli to zrobisz, sukces wydaje się być murowany.
2 – Zrób coś czego nie robią inni
Czy jest przynajmniej jedna rzecz, którą może pochwalić się Twoja marka, czego nie robią inne? Powinien istnieć przynajmniej jeden czynnik wyróżniający Cię w branży.
Czynnikiem wyróżniającym może być coś tak prostego, jak przyjazna polityka zwrotów lub korzystny program lojalnościowy. Może to być również coś „większego”, jak innowacyjny projekt sklepu lub zagwarantowanie wyjątkowych doświadczeń zakupowych.
3 – Bądź blisko klienta
Twoi klienci muszą mieć poczucie, że mają związek z Twoją marką. Jeśli po prostu wejdą do sklepu, kupią produkt i wyjdą, to nie ma tu zbyt dużego potencjału zbudowania silniejszej więzi. Prawdopodobnie nie dotknie Cię to w krótkiej perspektywie czasowej, ale z pewnością ma długoterminowy wpływ na powtarzalność zakupów, przez co na rozwój biznesu i wartość marki.
Istnieje wiele sposobów nawiązania głębokich, znaczących relacji z klientami, ale nic nie zastąpi bezpośredniej interakcji i osobistego kontaktu. Niewątpliwą zaletą tradycyjnych kanałów sprzedaży jest to, że klienci są fizycznie obecni w sklepie. Daje to okazję do uściskania dłoni, prowadzenia rozmów i budowania relacji, a więc rzeczy, które nie zdarzają się tak łatwo przez Internet.
4 – Mów spójnym językiem
Ostatnią radą jaką mamy jest pozostanie konsekwentnym – szczególnie w sposobie komunikacji marki.
Spójny język buduje wrażenie, że marka jest harmonijna, spójna, a więc można zaprzyjaźnić się z nią na dłużej, a przy dynamicznie zmieniających się warunkach rynkowych jest stale bliska odbiorcom i buduje z nimi silną więź. Z kolei niespójność jest dokładnym przeciwieństwem – zniechęca klientów powodując u nich poczucie dyskomfortu.
Przestań być przeciętny
Aktualnie klienci mają więcej możliwości niż kiedykolwiek wcześniej. Jak sobie z tym poradzisz? Możesz być przeciętny lub możesz wspiąć się na wyżyny aby zyskać unikalny wizerunek marki, odzwierciedlający zapotrzebowania rynku.