Skontaktuj się z nami: +48 22 862 45 88 iflow@iflow.pl

Inwestycja nie musi oznaczać straty

Proste aplikacje coraz częściej dostarczają precyzyjnych kalkulacji dotyczących zwrotu inwestycji szczególnie w odniesieniu do trudno mierzalnych aktywności marketingowych. Wielu sprzedawców mówi – „połowa pieniędzy, którą przeznaczyłem na marketing przepadła. Problem w tym, że nie wiem, która połowa”. Czy to zdanie brzmi znajomo w odniesieniu do Twojego biznesu?

 

Inwestycja w wiedzę

John Wannamaker, pionier w dziedzinie sprzedaży detalicznej, zasłynął z otwarcia pierwszego w historii domu towarowego w 1875. Jego idea i wiara w to, że inwestycja się zwróci, opłaciła się, lecz patrząc na dzisiejsze czasy nie potrzebna jest wiara. Tylko kilka prostych aplikacji wystarczy do tego, aby podjąć trafną decyzję. Najprostsze dostępne technologie, które można wykorzystać w swoim sklepie to nadajniki Bluetooth znane również, jako Bluetooth Low Energy (BLE) lub w przypadku firmy Apple są to po prostu iBeacons. RetailNext pomaga sprzedawcom mierzyć efektywność kampanii marketingowych dzięki łączeniu danych otrzymanych z nadajnika Bluetooth z innymi pomiarami takimi jak ruch w sklepie, sprzedaż, konwersja, demografia czy efektywność personelu.

Sygnał do zakupów

Na początek – czym w ogóle są nadajniki Bluetooth? Są to małe, zasilane bateriami urządzenia, które wyszukują urządzenia mobilne znajdujące się w pobliżu i inteligentnie na nie reagują. Jeśli na urządzeniu mobilnym jest odpowiednia aplikacja, nadajnik wysyła do urządzenia sygnał, który zmienia się na przykład w wizualizację oferty pobliskiego sklepu lub obowiązujące promocje. Na przykład, jeśli do sklepu wchodzi klient posiadający ową aplikację i zatrzymuje się w sklepie przy półce z koszulami, nadajnik reaguje na urządzenie mobilne, które klient ma przy sobie i wysyła klientowi powiadomienie o promocjach na krawaty, której klient mógłby nie zauważyć. Najczęstszymi sposobami na wykorzystanie nadajników Bluetooth przez sprzedawców są:

– zapewnienie klientowi stałego dostępu do informacji na temat produktów

– dostarczenie klientowi informacji na temat aktualnych promocji

– poinformowanie klienta o tym, że może skorzystać ze zniżki na dany produkt, jeśli np. kupi produkty za 150 zł.

Nadajniki te dostarczają klientowi istotne informacje poprzez aplikację mobilną w zależności od kontekstu. Dzięki tym nadajnikom sprzedawca dokładnie wie, jaki produkt cieszy się powodzeniem u niego w sklepie i w co warto inwestować, a co jest po prostu stratą pieniędzy. W ten sposób sprzedawcy są w stanie zarządzać aktywami w sposób bardziej efektywny i rozsądny. W czasach bardzo konkurencyjnych dla sprzedaży detalicznej ważne jest, aby uważać na co wydaje się cenne środki.

Zmień możliwości w zysk

Ale to nie koniec – możliwości tych inteligentnych urządzeń nie ograniczają się tylko do dostarczania klientom informacji na temat produktów i promocji. Pozwalają one również na dokładne przeanalizowanie ścieżki, którą przeszedł klient po sklepie, w których miejscach się zatrzymał i na jak długo. To z kolei pozwala na stworzenie tzw. mapy kinetycznej, czyli planu sklepu, na którym zaznaczone są miejsca najczęściej uczęszczane przez klienta. Wystarczy sobie wyobrazić, jakie dane można otrzymać z kilku nadajników, które robią setki albo nawet tysiące pomiarów dziennie. Z doświadczeń zgromadzonych przez RetailNext wynika, że sprzedawcy widzą 20-22% wzrost sprzedaży po samym okresie próbnym a już 25% wzrost po zoptymalizowaniu przez nas całego systemu. Po dostarczeniu przez nas danych, sprzedawca widzi dokładną mapę kinetyczną swojego sklepu i może poprawiać ustawienie produktów, personelu oraz marketing z miesiąca na miesiąc, by osiągać coraz lepsze wyniki.

Jeśli Pan Wannamaker podejmowałby decyzje, dzisiaj nie musiałby pokładać wiary w swoje przekonania. Jako bystry przedsiębiorca szybko zdecydowałby się na wymierne, konkretne dane i to na ich podstawie wprowadzałby strategie generujące ruch w jego sklepach oraz zyski dla jego firmy.