Listopad oraz grudzień to miesiące, gdy zyski w sprzedaży detalicznej są na najwyższym poziomie. Dokładnie wtedy ludzie wpadają w ogólny szał i kupują rzeczy zbędne i niezbędne. Nie zważając na tak przyjazny okres da sprzedaży detalicznej, w niektórych sklepach sytuacja nie różni się od każdego innego miesiącu w roku. Czy w twoim sklepie jest pustka, gdy w sklepie konkurencji kolejka do kasy sięga drzwi? Czy klienci obojętnie przechodzą obok twojego sklepu lub wchodzą i po 6 sekundach wychodzą? Jeżeli odpowiedziałeś na te pytania tak, koniecznie przeczytaj 5 prostych sposobów, jak możesz zmienić sytuację i osiągać większe zyski w okresie świątecznym.
Sposób numer 1. Święty Mikołaj uratuje Twoje święta.
Wizerunek Świętego Mikołaja został uwieczniony w historii nie tylko ogólnej, ale również i w handlu. Nie bój się wykorzystywać go podczas okresu świątecznego, specjalnie, gdy twoim segmentem docelowym są rodziny lub osoby, posiadające dzieci. Gdy Święty Mikołaj zajmuje się dziećmi Twojego klienta, czas przebywania w sklepie samego klienta wydłuża się, zwiększając szansę zakupu. Dobrym pomysłem będzie wymyślenie konkursu/gry dla dzieci, w którym dostaną prezenty. W ten sposób wywołasz zasadę wzajemności, która polega na tym, że klient dostając coś za darmo, naturalnie chce się odwdzięczyć. To może być spontaniczny zakup w Twoim sklepie, pozytywny komentarz na Facebooku lub wypełnienie formularza na lojalnościową kartę klienta.
Sposób numer 2. Nowoczesne technologie uratują Twoje święta
Inteligentne rozwiązanie digital signage, w łatwy i interesujący sposób, zaprezentuje wybrane przez Ciebie informacje oraz reklamy, np. przy wykorzystaniu wielkoformatowych monitorów. Jest to skuteczny sposób, aby zaprezentować klientom ofertę świąteczną i zachęcić ich do zakupu. Często możesz dopasować treść pokazywaną na ekranach lub innych nośnikach, jak urządzenia mobilne, do profilu swojego klienta. Bardzo użyteczną cechą digital signage jest możliwość zaprogramowania dystrybucji poszczególnych reklam w określonych godzinach. Na przykład, od 8:00 do 10:00 na wszystkich ekranach leci reklama gorącej czekolady za darmo do każdego zakupu powyżej 30 zł, a po godzinie 17:00 jest pokazana oferta świątecznych girland do mieszkania. Prawidłowe dopasowanie przekazu marketingowego do potencjalnych klientów, okresu sprzedaży oraz innych uwarunkowań ma ogromne znaczenie dla każdego biznesu.
Sposób numer 3. Merchandising uratuje Twoje święta
Uważa się, że masz 11 sekund, aby ukształtować pierwsze wrażenie o sobie w oczach innej osoby. Tak samo jest, gdy klient wchodzi do Twojego sklepu. To może być miłość od pierwszego wejrzenia lub zimna obojętność. Więc, co można zrobić, aby zainteresować klienta?
Wbrew pozorom, musisz zadbać nie tylko o wnętrze swojego sklepu, ale również o jego wizytówkę… oczywiście chodzi o witrynę! Ładna, wyróżniająca się witryna w świątecznym stylu na pewno przeciągnie wzrok klientów i zachęci do wejścia do środka.
Witryna musi być przemyślanie zaprojektowana i powinna w jakiś sposób nawiązywać do Twojego biznesu. Jeżeli nie jesteś w stanie sam zająć się aranżacją witryny Twojego sklepu, lepiej zwrócić się z tą sprawą do dekoratora witryn.
Oprócz witryny warto zadbać o wygląd sklepu wewnątrz. Podczas adwentu w Twoim sklepie powinny znaleźć się kolory, z którymi kojarzą się święta. Na przykład, czerwony, zielony, złoty oraz srebrny.
Sposób numer 4. Wyprzedaże uratują Twoje święta
Od połowy października zaczynają się wyprzedaże i nie możesz ich ominąć. Wyprzedaże, to dobry sposób na poprawę opinii społeczności o Twoim sklepie i zdobycie lojalności klientów. Pomijając już fakt, że wyprzedaże są genialnym narzędziem PR, to pomyśl sobie ilu nowych klientów możesz zachęcić do wejścia do Twojego sklepu. Nie zapominaj o jednym – oszustów nikt nie lubi. Po obejrzeniu Twojej reklamy na YouTube, która głosi, że rabaty na większość towarów są ponad 30%, klient uradowany idzie do Twojego sklepu. Po przybyciu konsument zdaje sobie sprawę, że tak naprawdę, to tylko niektóre mało atrakcyjne produkty są przecenione, a pozostałe utrzymuje się na takim samym poziomie cenowym jak wcześniej. Skutki? Klient czuje się oszukany i prawdopodobieństwo, że widząc kolejną reklamę Twojego sklepu, będzie chciał zajrzeć tam ponownie jest bliskie zeru. Natomiast, w sytuacji, gdy rzeczywiście większość rzeczy są przecenione o 30% w Twoim sklepie, konwersja w sklepie widocznie wrośnie.
Dobrym pomysłem na wyprzedaż będą oferty 2+1 za darmo oraz oferty łączone. Sprawdź i udowodnij sobie, że bycie hojnym po prostu się opłaca!
Sposób numer 5. Opinie klientów uratują Twoje święta
Wydaje się, że zrobiłeś wszystko co mogłeś: zaprosiłeś Świętego Mikołaja do swojego sklepu, dodałeś dostatecznie czerwonego oraz srebrnego koloru, na ekranach pokazywałeś ciekawą reklamę, obniżyłeś ceny do 50% ceny początkowej, ale klienci nadal omijają Twój sklep. Być może problem leży w niemiłym personelu, wysokich cenach oraz ograniczonym asortymencie? Nie trzeba długo zastanawiać się, w czym leży problem – zapytaj o to swojego klienta. Im szybciej dowiesz się czemu klienci nie chcą robić zakupów w Twoim sklepie, tym szybciej będziesz mógł zmienić sytuację i generować zyski. Pamiętaj, że klient XXI wieku jest leniwy i nie będzie chciał wypełniać Twojej ankiety, żeby Ci pomóc. Zastanów się np. nad gratisem, który klient otrzyma od Ciebie w podziękowaniu za uczestnictwo w badaniu. To może być darmowa próbka, zniżka na 15% przy kolejnym zakupie lub dodatkowe punkty na kartę lojalnościową.
XXI wiek to czas, gdy Twoje klienci oczekują od Ciebie więcej niż wystawienie produktów na półkę i przyklejenie na nich cen. Jeżeli chcesz, by Twój biznes rozwijał się i przynosił zyski, musisz zaskoczyć klientów swoją kreatywnością i hojnością oraz uczciwym podejściem. Więc, teraz odpowiedz sobie tylko na jedno pytanie:
Czy Ty uratujesz swoje święta?
Grupa ekspertów iFLOW pomoże Ci w zwiększeniu konwersji w sklepie i pozyskaniu prawdziwych opinii od Twoich klientów. Nie zwlekaj – napisz do nas wiadomość na iflow@flow.pl i zacznij zarabiać!