W czasach silnej konkurencyjności handlu detalicznego niezwykle ważne jest wejście z potencjalnymi kupującymi w interakcję. Różnorodne narzędzia marketingu cyfrowego ułatwiają detalistom kontakt z rynkiem, tworząc tym samym idealne warunki do zdobycia przewagi konkurencyjnej. Czy cel zostanie osiągnięty zależy już tylko od jakości i skuteczności prowadzonych działań.
Konkurencja wśród sklepów detalicznych weszła na inny poziom. Aby zatrzymać obecnych klientów i przyciągnąć nowych, większość firm przyjmuje kilka technik marketingowych. Dawno minęły czasy, kiedy do efektywnego prowadzenia działalności wystarczająca była tylko jedna technika marketingowa. Teraz to nie działa.
Melissa Crooks, specjalista dziedziny content writing, przedstawia niektóre z aktualnie najpopularniejszych technik marketingowych.
1. Aplikacja mobilna
Chociaż ideą przewodnią tworzenia aplikacji mobilnych było uproszczenie zakupów, aplikacje ewaluowały w kierunku narzędzi do uprawiania marketingu.
Z kilku powodów dość popularne jest integrowanie aplikacji mobilnych z mediami społecznościowymi. Po pierwsze użytkownicy mogą logować się za pomocą swoich kont z mediów społecznościowych, co jest łatwiejsze niż zapamiętanie kolejnego hasła i wpisywanie go za każdym razem przy chęci zalogowania się do aplikacji.
Innym powodem, dla którego twórcy aplikacji decydują się na integrację jest łatwość udostępniania wpisów. Publikując post, użytkownicy mogą łatwo go udostępnić, naciskając przycisk „Udostępnij”. To tylko dwa kroki nie angażujące zbytnio czasu. Pamiętaj, że udostępnianie Twoich postów przez klientów działa na Twoją korzyść. Wzmacnia markę i zwiększa Twoją popularność.
Tego rodzaju aplikacje umożliwiają również wysyłanie wiadomości do wszystkich użytkowników aplikacji jednocześnie, dzięki czemu w szybki sposób można dotrzeć z informacją do wielu odbiorców.
2. Email marketing
Email marketing to kolejna świetna technika marketingowa stosowana przez detalistów. Główną zaletą tej techniki jest profilowanie. Podczas zapisywania się do newslettera Twoi klienci dostarczają szczegółowych informacji na swój temat, co pozwala tworzyć modelowe profile i wysyłać odpowiednie wiadomości do docelowych odbiorców. Z tego powodu e-mail marketing zapewnia wysoki zwrot z inwestycji (ROI).
Poza tym, ponieważ wysyłka kierowana jest do osób zainteresowanych Twoją marką, niewielki wysiłek marketingowy może skutecznie stymulować klientów do zakupów. Pamiętaj, że zapisali się do newslettera a więc chcą być z Twoją marką w bieżącym kontakcie. Aby jednak odnieść jak najlepsze efekty e-mail marketingu, nie należy nadmiernie zarzucać subskrybentów reklamami. Dwie trzecie wiadomości e-mail powinno mieć charakter informacyjny.
3.Marketing w mediach społecznościowych
Rezolutni detaliści wykorzystali już wzięcie mediów społecznościowych by skutecznie uprawiać marketing, który przynosi doskonałe efekty. Jeśli poważnie myślisz o sprzedaży, strona firmy na Facebooku czy na Twitterze jest absolutnym „must have”.
Później powinieneś starać się pozyskać jak najwięcej obserwujących. W ten sposób stopniowo budują oni relacje z Twoją marką. Aby zatrzymać i angażować osoby obserwujące oraz zachęcać nowe do śledzenia Twojego profilu, nowe treści powinny być regularnie publikowane. Im ciekawsze i atrakcyjniejsze są twoje posty, tym częściej będą udostępniane.
Warto przeplatać posty marketingowe z informacyjnymi i innymi interesującymi materiałami. Ludzie nie przepadają za reklamami. Wolą informacje, a nawet humor.
Wreszcie, dobrze jest publikować filmy wideo jako, że są one materiałem, który z reguły jest atrakcyjny i chętniej udostępniany przez obserwujących. Filmy stają się bardziej popularne niż inne posty w mediach społecznościowych.
4. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO)
SEO to jedna z najstarszych cyfrowych technik marketingowych i wciąż jest bardzo skuteczna. Jest to jednak sprawa trudniejsza, ponieważ wyszukiwarki zmieniają swoje reguły i algorytmy rankingowe co sprawia, że firmy stoją przez wyzwaniem nieustannej optymalizacji swoich stron internetowych.
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to szereg działań mających na celu takie przygotowanie witryny aby była ona w stanie osiągnąć jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu strony internetowe mogą pojawiać się wśród pierwszych linków na stronach wyników wyszukiwania.
Zaletą wyróżniającą tą technikę pośród innych jest fakt zachęcania do zakupu jeszcze zanim klient podejmie decyzję, że faktycznie chce go dokonać. To etap kiedy klient poszukuje informacji. Jeśli Twoja strona internetowa znajdzie się wśród pierwszych linków wyszukiwarki, szanse na jego kliknięcie są bardzo wysokie.
Trzeba wiele wysiłku, cierpliwości i pracy, aby osiągnąć wysoką pozycję w wyszukiwarkach ale kiedy pozycja rankingowa Twojej strony się poprawi, liczba odwiedzających wzrośnie co bezpośrednio przełoży się na lepsze wyniki w sprzedaży.
5. Przekaz cyfrowy
Wiele firm prezentuje obecnie filmy marketingowe na dużych ekranach w centrach handlowych, supermarketach i innych strategicznych lokalizacjach gdzie jest duży przepływ ludzi. Dobra treść wideo prawdopodobnie przyciągnie uwagę widzów, popularyzując tym samym markę.
Niektóre firmy posiadają gigantyczne witryny, a niektóre płacą tylko za udostępnienie czasu emisji. Są także rozwiązania interaktywne umożliwiające klientowi zapoznanie się z interesującymi go informacjami za pośrednictwem monitora dotykowego.
Powyżej jest tylko kilka przykładów strategii i technik marketingu cyfrowego, które stosowane zgodnie ze zwyczajem dobrej praktyki mogą przynieść znaczne korzyści biznesowe. Szerszy wachlarz aktywności marketingowych zwiększa Twoje szanse na wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów i zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku.